NAPĘDY DO ROWER

Napędy do roweru to już trochę moja fobia.

W ciągu ostatnich lat wymyśliłem 8 zupełnie różnych modeli elektrycznych napędów do roweru. Wykonałem 5 prototypów różnych napędów. Z nich wybrałem dwie wersje. Obecnie wspólnie z chłopakami z syndicateempire jestem na etapie testów i dopracowywania tych modeli. Niestety w związku z faktem, że mój czas jest ograniczony, faza prototypu pozostanie jeszcze przez pewien czas.

Tak, wiem pytanie po co to robię skoro rynek jest pełen chińskich napędów w piaście narzuca się samo. W odpowiedzi proszę przeczytać jakie cechy, moim zdaniem powinien spełniać taki napęd:

  1. Napęd można będzie dopasować do większości produkowanych rowerów bez przeróbek roweru.
  2. Napęd może samodzielnie zamontować każdy majsterkowicz.
  3. Napęd służyć ma przede wszystkim do wspomożenia rowerzysty podczas jazdy szczególnie pod wzniesienia, pod wiatr oraz podczas jazdy po drogach polnych.
  4. Napęd łącznie z akumulatorem nie powinien ważyć więcej niż 5kg.
  5. Napęd powinien wspomagać rowerzystę na dystansie przynajmniej 30 km bez konieczności doładowania czy wymiany akumulatora.
  6. Napęd powinien być bez obsługowy.
  7. Napęd powinien być niezawodny.
  8. Akumulator powinien być mały i na tyle lekki żeby można było go bez problemów przenosić a nawet zabrać zapasowy na dłuższą trasę.
  9. Akumulator powinien być łatwo wyjmowany w celu wymiany bądź konieczności ładowania w innym miejscu.
  10. Moc napędu powinna być stała,  niezależna od poziomu naładowania akumulatora.
  11. Napęd powinien posiadać miarodajny wskaźnik poziomu naładowania akumulatora.
  12. Napęd powinien być prosty w użytkowaniu. Regulator powinien posiadać 3 tryby: Tryb rower – działa tylko gdy rowerzysta pedałuje do przodu i wspomaga go do prędkości 25 km/h. Tryb motorower – działa gdy rowerzysta pedałuje i jedynym ograniczeniem jest moc silnika, działa również po przekręceniu manetki przy kierownicy. Tryb motocykl – działa bez ograniczeń po przekręceniu manetki.
  13. Moc maksymalna dla trybu motorower powinna być regulowana.
  14. Napęd powinien być mocny ale nie zrywny. Każdy tryb powinien posiadać funkcję soft-startu.

Niby proste i wydawało by się, że nie będzie trudno spełnić te warunki ale jak już się zacznie szukać to okazuje się, że napędu który spełnia wszystko z powyższych na rynku po prostu nie ma. Osobiście nie znalazłem na rynku napędu, który spełniał by choćby założenia punktu 12 z listy powyżej.

Na potrzeby napędu opracowałem również mechanizm przeniesienia napędu przez korbę roweru, dzięki któremu rowerzysta nie musi obracać korbą podczas pracy jazdy z włączonym silnikiem. Oczywiście są już takie rozwiązania na rynku, można dostać całą korbę z wbudowanym takim mechanizmem. Nowością w  moim rozwiązaniu  jest to, że mechanizm ten można zamontować do dowolnej rozkładalnej korby roweru górskiego czy trekkingowego. Dzięki temu nie trzeba kupować całej korby, wystarczy ta którą mamy. Wystarczy zdjąć zębatki, przykręcić mechanizm i założyć zębatki. Mechanizm występuje w 2 wersjach (tykający z mechanizmem zapadkowym oraz typu silent), obie wersje są jeszcze w fazie testów i dopracowywania.

Do zapoznania się z działaniem pierwszej wersji napędu odsyłam na stronę syndicateempire. Drugiej wersji nie mogę opisać dopóki nie złożę wniosku o przyznanie patentu.

Poniżej kilka zdjęć różnych wersji napędu: